Mora (alcalde de Vallgorguina): “Hi ha expedients urbanístics parats perquè ningú ho tirava endavant”

Què considereu que ha suposat el canvi de govern?

 Ens hem trobat un Ajuntament clarament pitjor del que ens pensàvem i comprenem que no podia anar diferent. Estava tot sincerament abandonat. Sí que es van fer coses, només faltaria, però moltes per la pròpia inèrcia i moltes perquè han vingut donades. Amb una sola persona al cap del govern, i sense regidors, un Ajuntament no pot funcio-nar de cap manera. Nosaltres ara som sis persones pencant i tots estem traiem feina. Abans no podia funcionar de cap ma-nera, perquè una persona sola no podia treure tota aquesta feina. Hi ha expedients parats de temes urbanístics perquè ningú ho tirava endavant.

[@more@]

Això canviarà?

 Crearem una figura en temes urbanístics. Convocarem una nova plaça d'aparellador per tenir una persona que estigui constantment al carrer. Amb temes de legalitat urbanística estàvem deixats de la mà de Déu. Hi ha una pila d'expedients que molts han caducat, o han prescrit. Hem de treballar per no continuar estancats.

Quan es podran començar a veure resultats?

 Jo penso que en un mig any. De totes maneres estem desembussant coses, però estem treballant per al futur. Estem treballant per fer la convocatòria per l'equip redactor del nou POUM, que segurament no es farà per concurs sinó per invitació. En parlarem, veurem si hi ha 'feeling' perquè considero que entre els regidors d'urbanisme, en Ferran Llaveria i jo, l'equip de govern i l'equip redactor hi ha d'haver 'feeling'. Penso que abans no hi era, perquè moltes vegades preguntaves coses i t'ho havia de contestar l'equip redactor perquè tècnicament ni l'alcal-de ni el regidor d'urbanisme en sabien res. S'havien fet solemnes bestieses. A la resi-dència es va donar permís d'obres quan estava afectada pel POUM. Hem de fer una re-modelació del funcionament de l'Ajuntament en general.

El plantejament amb el POUM és començar de nou?

 Serà un POUM completament diferent al que havien aprovat inicialment. El que està clar, i ara ho sabem, és que l'estudi de mobilitat s'ha-via fet a posteriori. O sigui, primer s'havia fet el POUM i després s'havia demanat l'estudi de mobilitat. Hi ha un sector que amb l'anterior POUM podia créixer molt però l'entrada i la sortida quedarien col·lapsades automàticament. Nosaltres d'entrada volem fer una consulta popular per veure quin tipus de poble volen, si volen créi-xer poc, mitjanament o molt. Han d'entendre, i això els ho explicarem, que si creixem poc segurament tindrem menys serveis, si creixem una mica més segurament en tindrem més… una cosa va lligada amb l'altra. Aquest poble té pocs serveis perquè tampoc s'ha sabut aprofitar per estirar la corda d'aquests nous bene-ficis que hi ha hagut a sectors concrets. Hi havia deixadesa, no hi havia un equip de gent que treballés.

 Quin eixos principals destacaria del nou POUM?

 Sobretot mobilitat, que al poble es pugui circular còmodament. Que puguem tenir un espai on aparcar els cotxes, perquè Vallgorguina està força saturat d'aparcament. A molts carrers hi ha els guals i no s'hi pot aparcar, la carretera Vella s'ha fet, al meu entendre, mas-sa estreta i els aparcaments brillaran per la seva absència. La nostra idea és, també, destinar una zona esportiva a les afores del municipi on hi hagi un aparcament, obrir nous carrers. Si hem de créixer, Vallgorguina ha de tenir algun carrer nou. Ho dirà l'enquesta, però nosaltres estem per créixer d'una manera controlada, no desmesurada com suposava el POUM anterior, amb 240 vivendes al sector de Can Palomer, 187 al sector del Pla del Forn, 90 al cementiri, 60 aproximadament al veïnat de la Poca Farina, més tot el que podia créixer el nucli.

Es vol créixer al nucli o a les urbanitzacions?

La idea nostra és d'obrir algun carrer nou. Això donarà possibilitat de créixer aprop del nucli. Volem que es creixi en base al que tenim. Això sí, aprofitarem el màxim de la informació que tenim del POUM antic. El que volem és que ens costi els menys diners possibles, encara que tampoc escatimarem esforços si s'ha de fer tot de nou i no es pot aprofitar res.

Volen agrupar els equipaments en base a la seva funcionalitat?

Sí, la idea és aquesta, sempre ho ha estat. Nosaltres, al programa electoral, parlàvem de fer un equipament social al centre. Aquesta sala, que en diem multifuncional, que podria ser per cinema, teatre, per fer reunions, etc., la voldríem fer al costat del Casal. Per fer-ho aquí hauríem de treure el poliesportiu. Ens sembla millor aquesta opció que no pas deixar el poliesportiu aquí, que, ara per ara, ja s'ha fet pe-tit i no pot créixer. L'hem de treure i crec que al seu lloc hi estaria bé la sala polivalent. Sense l'aprovació del POUM, però, això no es pot fer. La idea de la sala multifuncional seria fer un estudi per veure si al soterrani hi poguéssim fer aparcaments, que podrien ser de venda, de lloguer o aparcament municipal. Per finançar aquesta edificació teníem pensat fer, a la planta baixa un centre comercial petit, amb 2 o 3 botigues, i a les plantes de sobre dues plantes d'habitatge. El projecte és molt costós i amb això en finançarem una part, a més d'ajudes i subvencions. També estem estudiant altres opcions, com veure si podem arreglar Can Maynou on es podria edificar amb 2 o 3 plantes per a, per exemple, un casal d'avis i la primera planta per a joves, biblioteca o el que fes falta. 

Quan es preveu que s'acabi la carretera Vella?

La carretera Vella és un desastre urbanístic. Alguns veïns ens diuen que no la veuen com se l'imaginaven. Nosaltres des de l'oposició ja vam fer al·legacions. Consi-deràvem que havia de ser d'una sola direcció però amb el vial més ample per si al-gun dia es necessitava que fos de dues direccions. Es va dir que no i s'ha hagut d'anar modificant sobre la marxa perquè s'adonen que els an-gles de gir no donen per girar-hi una furgoneta, no ja un camió. A la carretera Vella ara hi ha 2 o 3 obres en marxa i hi ha parcel·les per edificar, amb el que hi hauran d'entrar camions. Hi ha gent que ens ha dit que és un risc que estigui al mateix nivell el pas de vianants i les voreres perquè la canalla que van caminant o en bicicleta no noten la diferència i l'altre dia gairebé hi va haver un accident. A més, el projecte deia que s'havia de fer en 5 mesos. Aviat farà 12 mesos i encara li queda més d'un mes d'obra.

Què queda per fer?

Ara ens demanen que diguem als veïns que durant tres setmanes no entrin amb els cotxes al carrer perquè han de posar la rigola i després asfaltar. Del carrer Mataró fins a la plaça Maragall ja ho van tallar i ho van tenir acabat amb dues setmanes, però aquest tram és el doble de llarg i ens di-uen 3 setmanes. Per això els demanem un últim esforç, perquè la gent està molt molesta. L'empresa constructora passa la pilota a Fecsa, quan no a telefònica i quan no a no sé qui… Però en definitiva crec que tots tenen la culpa que s'endarrereixi tant. A les primeres visites d'obra que vam fer el mes de juliol el compromís era acabar-ho o l'11 de setembre o per Festa Major. Però ni una cosa ni l'altra, ens han demanat 3 setmanes i encara faltarà tot l'enllumenat, l'arbrat…

I la carretera Nova?

El meu compromís és que això amb la carretera Nova no passarà. Quan acabem la carretera Vella haurem de començar amb la Nova, que és molt més complicada que la Vella perquè hi ha circulació de vehicles, connecta Sant Celoni amb Arenys. L'haurem de desviar, ja que no podem estar treballant a la carretera mentre passen cotxes i camions, cap al carrer del Sol i del Pi Florit. Estarem derivant el problema de la circulació a un altre carrer al que massa bona circulació no hi ha, perquè l'entrada és un angle de 90 graus al taller mecànic… Segur que nosaltres no comencem aquestes obres fins que tots els projectes a sobre de la taula i fins que no hi hagi un compromís de les empreses a respectar els terminis. Hi haurà penalitzacions si s'allarga l'obra un dia o més de la durada prevista i el que la faci és perquè s'haurà compromès a acabar-ho.



Quant a elbaixmontseny

L\'Actualitat del Baix Montseny. Setmanari que, cada divendres, és als punts de venda de la comarca per informar els ciutadans d\'Arbúcies, Breda, Campins, Fogars de Montclús, Fogars de la Selva, Gualba, Hostalric, Llinars, Massanes, Montseny, Riells i Viabrea, Sant Antoni de Vilamajor, Sant Celoni, Sant Esteve de Palautordera, Sant Feliu de Buixalleu, Sant Pere de Vilamajor, Santa Maria de Palautordera, Vallgorguina i Vilalba Sasserra.
Aquesta entrada ha esta publicada en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.